AhLaN WaSaHLaN

~~TaPaK KaKi DiNaSor~~

Saturday 30 April 2011

~~SaHaBaT SeLaMaNyA Di HaTi~~

Views
okies.....tadi aku de citekan sal bakal mak mertua aku...hehe..
 now aku nak share tips macam mana nak kekalkan hubungan baik dengan para sahabat kita . Jom semak! :)


1.Senyuman
Percayalah dengan berbekalkan senyuman yang ikhlas kita mampu menarik perhatian orang disekeliling kita. Tak susah pun kan? kalau orang tengok muka kita menyombong je, jangan kata nak jadi kawan, nak dekatkan pun susah. Orang kat sekeliling kita lari jauh-jauh. Senyuman mampu membuat orang lain terpesona dengan kita. Senyuman tu juga merupakan rahsia utama kita untuk menarik perhatian sahabat. Hye kawan! Senyuman tu kan sedekah. :)

2. Jadi pendengar setia
Kita hidup kat dunia ni sentiasa dibelengu dengan masalah. Ada je bebanan yang harus dipikul. Jika sahabat kita perlukan seseorang untuk meluahkan perasaan atau berbicara, apa kata kita luangkan masa untuk mereka? cara begini dapat menunjukan yang kita sentiasa mengambil berat mengenainya dan membuatkan sahabat selesa dengan kita. Waktu sahabat kita tu tengah bercakap, kita jangan membantah atau menyampuk. biar dia habis cakap dulu, lepas tu baru kita berikan pendapat dan pandangan yang sewajarnya.

3.Puji kelebihan sahabat kita
Tak salah kalau kita memberikan pujian kepada sahabat kita kan?  kadang-kadang kita suka dan berkenan dengan pakaian atau bag yang dipakai oleh sahabat kita, tapi kita ego untuk memuji. jealous lah tu! hewhew. Sebenarnya dengan memuji sahabat kita, kita mampu mebuat dia tersenyum gembira, tapi janganlah puji orang lebih-lebih sangat. Segan dia nanti, dah tak selesa pulak dia dengan kita. Gunakan kepakaran untuk berkomunikasi!

4. Susah Senang bersama
Sentiasa bersama dalam keadaaan susah dan senang. Bila sahabat kita senang, amboi bukan main kita melayan dia sebab nak tumpang senang, tapi bila sahabat kita susah, kita pulak lari lintang pukang tinggalkan dia. Sekali kita tinggalkan sahabat, sampai bila-bila sahabat kita tu tak kan balik semula pada kita. Ingat tu!

5.Memaafkan sahabat
Jika kita pernah tersinggung dengan sahabat, tak salah rasanya kita memaafkan kesalahan sahabat kita. almaklumlah, dah nama pun manusia, kalau tak buat salah tu kira macam tak sah hidup. Janganlah kita menyimpan dendam atau hasad dengki dengan sahabat kita. Parah nanti jadinya.amalkan dasar saling menghormati dan memahami. Insya Allah hubungan persahabatan kita boleh kekal lama.


6.Kongsi Minat Bersama
Nak hidup kita lebih ceria, kongsilah minat kita bersama sahabat. Andai kata kita suka menonton wayang, apa kata kita luangkan masa hujung minggu untuk menonton wayang bersama para sahabat. Selain itu kita juga boleh melakukan hobi seprti membaca, membeli-belah dan beriadah bersama para sahabat. Kongsi minat dan hobi bersama sahabat dapat menghilangkan rasa sunyi dan tekanan. lebih ramai sahabat, hidup kita lebih enjoy! :)

Okiesss...nantikan masih hidup dilain entry k...daaa=) 

this is my frenz....=) luv u all=p

www.tips-fb.com

0 comments:

Post a Comment

Da baca..harap bole bg seciput komen.. =p ~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...